Week 2 - Reisverslag uit Phalombe, Malawi van Evelien, Femke, Johan, Jolanda, Jos, Lucienne, Ria en Karin - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Phalombe, Malawi van Evelien, Femke, Johan, Jolanda, Jos, Lucienne, Ria en Karin - WaarBenJij.nu

Week 2

Blijf op de hoogte en volg Evelien, Femke, Johan, Jolanda, Jos, Lucienne, Ria en Karin

31 Mei 2015 | Malawi, Phalombe

Maandag 25-05 t/m donderdag 28-05
We hebben ons in een twee groepen verdeeld met elk een aantal Malawiaanse begeleiders. Het ene team ging naar een organisatie vanuit een gemeenschap (CBO) en de andere naar een organisate vanuit de Rooms Katholieke kerk (FBO). We worden in het dorp traditioneel ontvangen met zang en dans. De meeting kan beginnen als de chief ’dorpshoofd’ gearriveerd is. We horen van een HIV/AIDS supportgroep (een soort patiëntenvereniging) wat hun nood is; discriminatie, geen eten, geen geld en geen onderdak. Mensen gaan te laat naar het ziekenhuis uit angst, onwetendheid of geldgebrek. Deze supportgroep geeft voorlichting aan andere dorpelingen. Wanneer de meeting afgelopen is ontmoeten we de clients (mensen) thuis samen met de volunteers (vrijwilligers) en de gardians (begeleiders) Door de overstroming in januari zijn veel dorpelingen hun huis kwijt geraakt en is een groot deel van hun oogst verloren gegaan. Vrijwilligers bezoeken deze mensen en nemen zelfs iets van zichzelf mee (eten of medicijnen) Soms kan er iets gekocht worden vanuit de CBO/FBO pot waar ze elke maand contributie aan betalen. We hoorden dat veel vrijwilligers niet geschoold zijn in hun werk en kunnen hierdoor geen ziektebeelden of symptomen signaleren. Aan het eind van elke dag ontmoeten we de andere groep weer. ’s Avonds hebben we met elkaar gedeeld wat we gezien hebben en welke indrukken we gekregen hebben. We hebben nog €250 van onze collega’s ingezameld om een donatie te doen aan de organisaties. We moeten nog duidelijk zien te krijgen hoe we dit gaan besteden. Onze prive kok (Molly) maakte elke morgen een ontbijt en een overheerlijke lunch om mee te nemen en te delen met de begeleiders en een aantal vrijwilligers die met ons mee gingen. Ook heeft de Principal (sister Euphemia) van het college vepleegkundige opleiding ons de school laten zien en de slaap gedeeltes. Er zijn in totaal 275 studenten die de interne opleiding volgen in het ziekenhuis. Een van de auto’s die mee reed om langs de cliënten te gaan bleek stuk te zijn en werd 1 groep vervoerd met een ambulance en de andere groep ging met Blessing mee in de minibus. Vanuit 1 FBO is er een geit-project voor de vrijwilligers en clienten. Ze krijgen dan een geit, wanneer ze dan een jong krijgen moeten ze het 1ste geitje doorgeven aan een andere vrijwilliger of cliënt. Het is de bedoeling dat in de toekomst elke cliënt/vrijwiliger om deze manier een geit krijgt. We hebben een aantal ziektebeelden kunnen zien zoals: hartfalen, hoge bloeddruk, epilepsie, kanker, veel HIV/AIDS, CVA en COPD, wezen, gehandicapte en blinde cliënten. De taken van de vrijwilligers is voornamelijk huishoudelijk hulp en begeleiding geven aan de mantelzorgers. De mantelzorgers zorgen voornamelijk voor de cliënt zoals wassen en aankleden. Ook geeft de vrijwilliger advies over de ziektebeelden bij de cliënt waar dit is geconstateerd. De vrijwilliger zorgt er ook voor dat de medicijnen worden opgehaald en dat ze naar het ziekenhuis gebracht worden, dit wordt vaak gedaan met een fietsambulance. We zagen wel dat veel vrijwilligers niet voldoende geschoold waren en dat het degene die wel geschoold waren, het te lang geleden is dat ze een opfriscurcus hebben gehad. Daardoor zie je dat de vrijwilligers vaak symptomen over het hoofd zien, ook probeert familie vaak eerst traditionele / alternatieve medicijnen zoals: kruiden. Het resultaat daarvan is dat ze de cliënten te laat naar het ziekenhuis brengen.
De zorg is ingedeeld in verschillende catogorieen: Low care: vrijwilliger komt 1 x per maand Medium care: vrijwilliger komt 2 a 3 keer per maand High care: vrijwilliger komt 2 x per week Wanneer het nodig is komen ze ook vaker langs, dit houden ze bij in een klein dossier van vrijwilliger en cliënt.
Het gebrek aan geld en materialen is goed te zien, ze hebben drugboxen waar medicijnen in zitten, maar die waren op dit moment leeg omdat er te weinig geld is. Sommige cliënten hebben dus al meer dan een maand geen tabletten gehad voor bijvoorbeeld: hoge bloeddruk.
We hebben allemaal erg veel respect voor de vrijwilligers dit hebben wij ook laten blijken, ze waarderen dit heel erg! Wij hebben veel geleerd, maar ook het Malawiaanse team heeft veel geleerd. We hebben advies kunnen geven en we hebben het gevoel dat ze hiermee aan de slag gaan!

Vrijdag 29 mei 2015
Vandaag onze laatste dag in Phalombe. De morgen stond in het teken van presentaties en het uitwisselen van ervaringen. We hadden ons goed voorbereid want de avond daarvoor hadden we tot in de laatste uurtjes een flitsende powerpointpresentatie voorbereid. De inhoud hiervan staat hieronder, voor de liefhebber. Na het laatste ontbijt van onze privékokkin Molly hebben we haar even goed in het zonnetje gezet. Het bleek namelijk dat Molly voor 1 week van 7:00 tot 19:00 uur werken ongeveer 4 tot 8 euro salaris kreeg. Dit vonden wij ongelooflijk. Dus hebben we haar beloond met een royale fooi en een heerlijk Dove douchepakket wat door een bewoner van Evelien geschonken was. Om 8:30 uur werden we verwacht bij de conferentiezaal, maar helaas bleek het grootste deel van het Malawiaanse team met autopech gestrand. Uiteindelijk kwamen ze tegen 10:00 uur pas aan. De vergadering werd traditioneel geopend met een “Onze Vader” in onze eigen talen/denominaties. Luciënne, onze beoogde lieftallige presentatrice, was helaas uitgeschakeld door een zere keel. Daarom hebben Jolanda en Jos de honneurs waargenomen. Uiteraard was dit heel fantastisch ;). Aansluitend hebben we de 250 euro die ingezameld was bij onze collega’s als geitenproject gedoneerd. De 5 CBO/FBOs die wij hebben leren kennen kregen elk 50 euro om aan een geit of varken te besteden en deze aan de beste vrijwilliger te geven met een voorbeeldfunctie voor de gemeenschap en de andere vrijwilligers. Dit om het goede werk van de vrijwilligers te belonen en andere mensen te motiveren om ook vrijwilliger te worden. Net als hun eigen geitenprojecten is het de bedoeling dat de geboren geiten doorgegeven worden aan de andere vrijwilligers. Deze gift werd met veel dankbaarheid ontvangen. Het Malawiaanse team was erg verrast en vond het een goede opsteker voor de vrijwilligers. Daarna volgde nog een korte presentatie van Albert namens het Malawiaanse team, met daarin wat zij graag willen leren als zij naar Nederland komen. Ook herkenden ze veel van de door ons aangedragen punten. Na een heerlijke afsluitende lunch namen we hartelijk afscheid van onze Malawiaanse vrienden. Met 9 personen en 11 koffers reden we in het Minibusje terug naar Blantyre. Morgen gaan we nog even wat souvenirs kopen en daarna vliegen we naar huis.

Eindpresentatie:
- Thank you for hospitality
- Lots of respect for all the work volunteers are doing for their fellow community members
Volunteers:
- Good example for the whole community, especially the young people, also motivating them to become volunteers themselves
- Strong sense of community
- Volunteers recognisable and visible in community, easily accessible for community members
- Impressed by the fact that volunteers even use their own means to support their clients, while same type of work is done by paid professionals in the Netherlands
- Volunteers not only important for client but also important source of support for the whole family taking care of the client (guardians)
- Increases self-esteem of volunteers, instead of being out of work and idle
Organising structure CBOs/FBOs:
- Organising structure of CBOs/FBOs good
- System of booklets and other means of documentation allows for monitoring of issues in community. Also makes it easier to adequately respond
Management level:
- Important function since they are in a position to access sources of funding
- Everything is interlinked (economic situation, agriculture, education, healthcare) and balance easily disturbed, for example by what happened during floods.
- Carry huge responsibility, wish them wisdom with this difficult task
- Hope that they use scarce resources in a wise way, benefitting those on the ground (clients/guardians)
Advice:
- Important to keep level of knowledge of volunteers constant
- Training on the job is the best way of training
- Idea of Dutch team is to use student nurses in training volunteers in the community (fit in the curriculum, preferably towards the end)
- Logistic challenges (transport of volunteer to client, nurse to client, client to health centre) can for example be reduced if certain needs on local level are combined, for example getting medicine for one family or village at a time, instead of on different days. Also idea to recruit volunteers for transport.
- Possibly closer cooperation between health professionals and CBO/FBOs?
- Importance of maintenance and efficient use of materials, such as bicycle ambulances, wheelchairs, prosthetics etc. For example using volunteers for maintenance of materials. In other words: use village resources creatively.
Closing remarks:
- Very grateful (Zikomo Kwambiri)
Presentation of gift
---

• 31 Mei 2015 - 14:25

Ingrid Dielen:

Wat een geweldige ervaring voor jullie allemaal. Ik heb met veel plezier jullie blog gevolgd. Ben benieuwd og deze reis voor jullie wat veranderd heeft hoe je nu met de zorg Nederland om gaat. Een wereld van verschil! Welkom terug in Nederland em hopelijk een goede terugreis gehad.