Vrijdag 22 mei, Holy Family Mission Hospital - Reisverslag uit Phalombe, Malawi van Evelien, Femke, Johan, Jolanda, Jos, Lucienne, Ria en Karin - WaarBenJij.nu Vrijdag 22 mei, Holy Family Mission Hospital - Reisverslag uit Phalombe, Malawi van Evelien, Femke, Johan, Jolanda, Jos, Lucienne, Ria en Karin - WaarBenJij.nu

Vrijdag 22 mei, Holy Family Mission Hospital

Door: Marga Malawi team

Blijf op de hoogte en volg Evelien, Femke, Johan, Jolanda, Jos, Lucienne, Ria en Karin

25 Mei 2015 | Malawi, Phalombe

’s Ochtends begon met het officieel overhandigen van de meegebrachte materialen aan de directie van het ziekenhuis. Hierna werden er twee groepen gevormd voor de veldbezoeken van de aankomende week en werd besproken wat wij, als Nederlands team, wilden leren en zien. Daarna kregen we een rondleiding door het ziekenhuis. Schrijnend wat we daar gezien hebben. De familie zorgt zelf voor de zieken (wassen, kleren wassen, eten maken en brengen) en slaapt in het familieverblijf (soort Ronald McDonald-huis). Bij de zieke kinderen slaapt de moeder vaak in of onder het bed. Maar de saamhorigheid, enthousiasme en gastvrijheid is er niet minder om. In het familieverblijf worden we door de families hartelijk ontvangen, met zang en dans.
Na de lunch gingen we naar de District Office van Phalombe voor een courtesy call en om Harrison’s kantoortje te zien en zijn gastenboek in te vullen. Toen zijn we opgesplitst in de twee groepen en zijn naar twee zorgvrijwilligersgroepen gegaan. Daar werden we weer ontvangen met gezang. Het lied ging over de inhoud, uitvoering en uitkomsten van hun projecten. De groep bestond uit ongeveer 25 Malawiaanse vrijwilligers, die zich allemaal persoonlijk voorstelden. We kregen uitleg over hun werkzaamheden en beide partijen kregen de gelegenheid om vragen te stellen. Toen het donker werd (tegen 18:00 uur) zijn we weer terug naar het guesthouse gegaan om de dag af te sluiten, sommigen van ons zijn nog op de muziek afgegaan, hier bleek een feestje te zijn voor 1ste jaars studenten van de opleiding verpleegkundige. Er werd flink gevierd en gedanst op de dansvloer.

• 25 Mei 2015 - 16:34

Monique Gaertner :

Hoi allemaal!
    Wat een mooie verhalen! Ik weet zeker dat dit voor jullie allemaal een hele mooie ervaring is. Nu nog een paar dagen echt "de boer op". Ik heb al een aantal foto's van Jos gezien, maar ben erg benieuwd naar het hele verhaal. Maak er nog een mooie week van en geniet! Liefs van Monique