Woensdag 20 mei 2015, Blantyre, Limbe guest house - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Evelien, Femke, Johan, Jolanda, Jos, Lucienne, Ria en Karin - WaarBenJij.nu Woensdag 20 mei 2015, Blantyre, Limbe guest house - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Evelien, Femke, Johan, Jolanda, Jos, Lucienne, Ria en Karin - WaarBenJij.nu

Woensdag 20 mei 2015, Blantyre, Limbe guest house

Door: Allen

Blijf op de hoogte en volg Evelien, Femke, Johan, Jolanda, Jos, Lucienne, Ria en Karin

20 Mei 2015 | Malawi, Blantyre

Muli Bwanji Malawi!

Moe aangekomen na een lange vliegreis met verschillende overstappen (Frankfurt, Addis Abbeba en tussenstop in Lilongwe) werden we hartelijk ontvangen door Mary en Jonah, die ons naar het Limbe guest house van de Archdiocese van Blantyre brachten. De accommodatie en het eten zijn boven verwachting en het valt vooralsnog mee met de enge insekten. Christopher en John, de koks, koken met veel plezier en frituurgeuren allerlei lekkernijen. Na een lekker biertje zijn we dan ook moe en voldaan in slaap gevallen.
Vandaag begon de dag met presentaties van Mary, Jonah en Albert, over hoe de gezondheidszorg hier georganiseerd is.
Quote van de dag:
“Why Community Home Based Care? Because it provides hope to patients as they receive care in their natural settings, maintain independence and achieve the best possible quality of life.”
Komt dat jullie bekend voor? Staatssecretaris van Rijn zou er jaloers op zijn.
Na een heerlijke lunch mochten we op audiëntie bij His Grace, Archbishop Thomas Luke Msusa. Mary addresseerde hem met veel respect, inclusief buigingen, maar wij vonden het een heel toegankelijke man die op al onze vragen in wilde gaan. Zelfs over safe sex. Op verzoek van Mary werden wij allemaal gezegend door His Grace. Het geluk kon niet op, want onze chauffeur bleek Blessing te heten. Dubbel gezegend dus.
Hierna kregen we een kleine tour door het eveneens redelijk kleine centrum van Blantyre (hoewel ongeveer 700.000 inwoners in de gehele stad). De omgeving is erg heuvelachtig en groen. Verder valt op dat er veel mensen langs de weg lopen en dat mensen erg hartelijk zijn. We hebben de kathedraal bezocht en zijn nog even gaan winkelen in het winkelcentrum, die met name door de gegoede burgerij wordt bezocht.
Terug in de guest house kwamen Mary en Albert op ons verzoek nog even langs, zodat wij de meegebrachte cadeaus/hulpmiddelen konden overhandigen. Ze waren blij verrast en erg dankbaar (wederom werd er geknield).
Deze eerste dag in Malawi werd wederom met een heerlijk huisgemaakt diner en een geweldig blog afgesloten. Helaas hebben we geen internetmogelijkheden, maar dit is stap 1. Nu lekker slapen. Welterusten!

Zikomo Kwambiri (Hartelijk bedankt)!

• 20 Mei 2015 - 21:30

DJ:

Amen! Mooie eerste update

• 20 Mei 2015 - 21:51

Ingrid:

Mooi verhaal! Zie jullie in gedachten al lopen met al die eerste indrukken, geweldige ervaringen voor de eerste dag! Nog veel van deze mooie verhalen te gaan! ontzettend leuk om jullie te volgen! Verheug me al op de volgende blog van jullie kant!

• 20 Mei 2015 - 22:41

Ina Happe:

Dat is een goed begin. Wat leuk voor jullie allemaal om zoiets spannends mee te mogen maken. Wens jullie veel plezier en mooie leermomenten. Speciale groetjes aan mijn zus Lucienne. Ben benieuwd naar de nieuwe verhalen.

• 20 Mei 2015 - 23:30

Anja:

Super om jullie belevenissen zo te kunnen volgen!

• 20 Mei 2015 - 23:54

Sonja Tijburg:

Wat een avontuur zeg!
    Heel fijn om alles te volgen.
    Veel plezier en geniet er vooral van,heel leerzaam lijkt mij!
    Groetjes aan jullie allen maar speciaal voor Lucienne,zusje van mijn vriendin Ina.

• 21 Mei 2015 - 16:50

Henriette Kregel:

hallo allemaal
    Fijn om te lezen dat jullie goed zijn aangekomen,hartelijk zijn ontvangen,"gezegend" zijn op allerlei gebied,moet wel een fantastische belevenis worden,kan niet anders.
    Groetjes,Henriette.

• 21 Mei 2015 - 22:40

Joke:

Hoi klinkt goed.

• 22 Mei 2015 - 08:39

Kitty De Fauw:

Jaloers opdat ik niet in de verzorging werk. Maar het zal niet allemaal rozengeur en maneschijn zijn.
    Mooi verhaal. Ik wens jullie veel succes!
    Groetjes,
    Kitty

• 22 Mei 2015 - 21:41

Lubberdinkk :

succes en veel plezier

• 23 Mei 2015 - 16:13

Jacoline:

Wat een reis en belevenis en ervaring voor jullie allemaal en dit is nog maar het begin.
    Ik wens jullie heel veel succes!!
    groeten Wim en Jacoline

• 23 Mei 2015 - 19:55

Thea:

Hoi allemaal en speciaal aan Evelien,

Mooi om te lezen/horen dat jullie het zo goed naar de zin hebben.
    Let goed op want wanneer jullie terug zijn willen we alles horen wat jullie beleefd hebben. Een hele fijne en leerzame tijd.

Groet,Thea

• 24 Mei 2015 - 12:59

Grace:

Fijn dat jij Evelien en de rest goed zijn aangekomen..in ver Malawi..
    Wat een adembenemende uitzichten daar.
    Een fijne tijd daar met z'n allen en er wordt aan jou/jullie gedacht.
    Benieuwd naar jou/jullie volgende verhalen..
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 27 Mei 2015 - 22:12

Marcel Duvigneau:

Beste mensen; wat goed om jullie ervaringen te lezen en dat het allemaal goed gaat. Ik blijf het met genoegen volgen en wil nadien meer van jullie horen. Voor nu vooral zoveel mogelijk genieten van alle ervaringen. vriendelijke groet, Marcel Duvigneau